OKB - Akreditace - Laboratorní příručka

 

 

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

 

 

 

laboratorní příručka je věnována všem, kteří potřebují informace o oddělení klinické biochemie Městské nemocnice PRIVAMED a. s Je určena lékařům, zdravotním sestrám, obsahuje i pokyny k provádění funkčních testů, zásady správné přípravy před odběrem krve, sběrem moče pro pacienty i pro provádějící oddělení.

 

Její obsah je koncipován v souladu s nejnovějšími požadavky na laboratorní praxi.

 

Doufáme, že v ní naleznete vše, co potřebujete pro naši vzájemnou spolupráci.

 

 

[ identifikace laboratoře ]

 

Oddělení klinické biochemie je součástí laboratorního komplementu zdravotnického zařízení Městské nemocnice Plzeň, PRIVAMED a. s.

 

OKB se zabývá biochemickým, hematologickým, sérologickým a imunologickým vyšetřením biologického materiálu. Jedná se o základní a specializovaná vyšetření, zajištění odběrů biologického materiálu, konzultační služby pro poruchy metabolismu a imunity.

 

OKB MN Privamed je akreditováno podle normy ISO 15189:2007. OKB je zařazeno v Registru klinických laboratoří a splňuje všechny technické a personální požadavky pro vstup do tohoto registru.

 

OKB je zařazeno do registru laboratoří zabývajících se biochemickým screeningem vrozených vývojových vad v těhotenství.

 

 

název organizace

Městská nemocnice Plzeň, PRIVAMED a. s.

 

identifikační údaje

IČ: 46885251

 

statutární zástupce

MUDr. Petr Zimmermann

 

název laboratoře

Oddělení klinické biochemie

 

identifikační údaje

IČP: 44 103 070

 

adresa

Kotíkovská 19, 323 00 Plzeň

 

okruh působnosti laboratoře

akutní a neakutní lůžková péče, ambulance

 

primář OKB

Ing. Zdeněk Jeřábek

 

lékařský garant biochemie

MUDr. Hana Králová

 

analytický garant biochemie

Ing. Jiří Reisinger

 

lékařský garant hematologie

MUDr. Iveta Hitková

 

lékařský garant imunologie

MUDr. Markéta Haschová

 

[ kontakty - provolba 377 182 + číslo linky  ]

 

 

Linka

Pracoviště

Email

 

338

primář OKB

zjerabek@privamed.cz

 

337

vedoucí laborantka OKB

 

 

373

odběrová místnost

 

 

358

sekretariát nemocnice

astarkova@privamed.cz

 

377 520 746

tel/fax sekretariát nemocnice

 

 

397

hlášení výsledků

 

 

800 900 365

hlášení výsledků – zelená linka

 

365

pohotovostní služba

 

 

326

alergologie, imunologie (laboratoř)

mhaschova@privamed.cz

 

 

 

 

 

 

[ odborné konzultace ]

 

Linka

Jméno

Obor

326, 365

MUDr. Hana Králová

biochemie – lékař

338

Ing. Zdeněk Jeřábek

biochemie – přednosta

337, 365

Ing. Jiří Reisinger

biochemie – analytik

326

MUDr. Markéta Haschová

imunologie – lékař

326

MUDr. Iveta Hitková

hematologie – lékař

 

 

Upozornění a komentáře k výsledkům mající vliv na posuzování výsledku jsou uvedeny v textové části každého výsledkového listu.


 

[ organizace laboratoře ]

 

MN Plzeň, Privamed a. s. poskytuje akutní lůžkovou, neakutní lůžkovou i ambulantní péči. Oddělení zajišťuje nepřetržitý provoz s přesně definovaným spektrem akutních, rutinních a specializovaných vyšetření.

Organizačně je oddělení uspořádáno do laboratoří klinické biochemie, hematologie a imunologie.

 

Provozní doba laboratoří a kontakty

 

 

[ nabízené služby ]

 

OKB MN Plzeň, Privamed, a. s. poskytuje:

 

  • základní a specializovaná biochemická vyšetření běžně získávaných biologických materiálů

  • základní a specializovaná hematologická a koagulační vyšetření

  • imunologická vyšetření

  • konzultační služby v oblasti klinické biochemie, klinické hematologie a klinické imunologie

  • odběry biologického materiálu a jeho svoz

  • komplexní zabezpečený přístup k datům a jejich zpracování v laboratorním informačním systému.

 

Část vyšetření je dostupná v akutním (statimovém) režimu i v době rutinního provozu.

 

 

[ přehled akutních (statimových) vyšetření  ]

 

Materiál

biochemická Vyšetření dostupná statim

sérum, plazma

Na+, K+, Cl-, Ca, P, Mg, urea, kreatinin, bilirubin celkový, ALT, GMT, ALP, AST, amyláza, cholinesteráza, pankreatická amyláza, CK celk., troponin I, myoglobin, albumin, celková bílkovina, glukóza, CRP, laktát (pouze plazma), ethanol, BNP, digoxin

moč

chemické a morfologické vyšetření moče, screening drog

plná krev

glukóza, ABR

krev nesrážlivá

 

krevní obraz se strojovým differenciálem, protrombinový čas (PT, INR, Quickův test), fibrinogen, aktivovaný parciální tromboplastinový čas (APTT), D-dimery, anti-Xa aktivita

 

Příjem materiálu na urgentní statimová vyšetření probíhá 24 hodin denně. Materiál na všechna statimová vyšetření je nutno předat službě OKB osobně (zvonek na příjmovém okénku, interní telefon).

Akutní vyšetření jsou dostupná po celých 24 hodin, mají přednost při vyšetřování ostatních materiálů a jejich výsledky se telefonicky hlásí nebo jsou přenášena po síti. Jsou určena pro závažné stavy a akutní změny stavu nemocných, kdy výsledky mohou rozhodujícím způsobem ovlivnit péči o nemocné. Žádanky musí splňovat všechny běžné požadavky (identifikace nemocného, datum a hodina odběru, razítko oddělení, korektně vypsané jednotlivé požadavky, kontakt pro nahlášení výsledku) a musí být podepsány ordinujícím lékařem a zřetelně označeny slovem STATIM.

 

 

[ požadavkové listy - žádanky ]

 

Základním požadavkovým listem je barevný formulář žádanek OKB.

 

  • požadavkový list je určen pro současné dodání více materiálů,

  • část žádanky se žlutým podtiskem zahrnuje nabídku vyšetření v moči,

  • část žádanky s červeným podtiskem zahrnuje hematologická vyšetření prováděná z  nesrážlivé krve nebo plazmy. Konkrétní protisrážlivé činidlo je uvedeno na zadní straně žádanky.

 

 

[ vyšetřování v druhých laboratořích ]

 

Materiál pro vyšetření, která laboratoř neprovádí, je ke zpracování zaslán do odpovídajícího zařízení.

 

Tato služba je poskytována pouze spolupracujícím lékařům a pouze po Plzni.

 

Jako smluvní laboratoř využíváme služby ÚKBH FN Plzeň.

 

 

[ kritéria pro přijetí nebo odmítnutí vadných primárních vzorků ]

 

Odmítnout lze:

  • žádanku s biologickým materiálem, na které chybí nebo jsou nečitelné základní údaje pro styk se zdravotní pojišťovnou (číslo pojištěnce, příjmení a jméno, typ zdravotní pojišťovny, IČZ odesílajícího lékaře nebo pracoviště, základní diagnóza) a není možné je doplnit na základě dotazu pacienta

  • obsahuje požadavek (požadavky) na vyšetření, které laboratoře komplementu neprovádějí ani nezajišťují (s ohledem na seznam zajišťovaných vyšetření)

  • žádanku dospělého pacienta od zdravotnického subjektu s odborností pediatrie (kromě indikace lékaře s odborností lékařská genetika), žádanku muže od subjektu s odborností gynekologie, žádanku ambulantního pacienta od subjektu s odborností lůžkového oddělení

  • žádanku dítěte pod 10 let věku od zdravotnického subjektu s jinou než pediatrickou specializací

  • žádanku s ambulantním razítkem u hospitalizovaných pacientů

  • požadavek na doplnění vyšetření, pokud není dodatečně dodána žádanka obsahující požadovaná (doplněná) vyšetření

  • žádanku nebo odběrovou nádobu znečištěnou biologickým materiálem

  • nádobu s biologickým materiálem, kde není způsob identifikace materiálu z hlediska nezaměnitelnosti dostatečný. Za dostatečnou identifikaci materiálu se považuje splnění uvedených pokynů o nezbytné identifikaci biologického materiálu

  • nádobu s biologickým materiálem, kde zjevně došlo k porušení doporučení o preanalytické fázi

  • neoznačenou nádobu s biologickým materiálem

  • biologický materiál bez žádanky (nejde-li o glykemický profil hospitalizovaného diabetika, kdy se žádanka na OKB dodá s prvním vzorkem)

  • V případě požadavku na vyšetření krevní skupiny nebo zkoušky kompatibility (pro transfůzní oddělení) nelze přijmout materiál s nekompletní identifikací pacienta tj. s chybějícím číslem pojištěnce a údajem o odebírajícím pracovníkovi.

 

[ opakovaná a dodatečná vyšetření, ústní požadavky na vyšetření ]

 

Ze vzorků dodaných do laboratoře lze dodatečně, např. na základě telefonického doobjednání lékařem, provádět vyšetření za dodržení těchto pravidel:

 

  • dodatečná vyšetření požadovaná v den odběru budou provedena neprodleně po telefonickém doobjednání.

  • dodatečná vyšetření nepožadovaná v den odběru lze telefonicky doobjednat, ale výsledky budou vydány až po doručení dodatečného požadavkového listu do laboratoře.

  • dodatečná vyšetření lze u některých analytů provést s určitým omezením, které je dané stabilitou analytu v biologickém materiálu. Laboratoř uchovává vzorky biologického materiálu ve většině případů 48 hodin při +4 až +8 °C pro dodatečné analýzy. Vzorky moče se neuchovávají. Po uplynutí uvedeného časového intervalu laboratoř vyšetření neprovede, je nutný odběr nového vzorku.

 

[ bezpečnost při práci se vzorky ]

 

Obecné zásady strategie bezpečnosti práce s biologickým materiálem jsou obsaženy ve Vyhlášce Ministerstva zdravotnictví č. 440/2000 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče .

 

Na základě této směrnice byly stanoveny tyto zásady pro bezpečnost práce s biologickým materiálem:

 

  • Každý vzorek krve je nutné považovat za potencionálně infekční.

  • Žádanky ani vnější strana zkumavky nesmí být kontaminovány biologickým materiálem – toto je důvodem k odmítnutí vzorku. 

  • Vzorky od pacientů s podezřením na infekční virové onemocnění či multirezistentní nosokomiální nákazu musí být viditelně označeny, stejně musí být označena i žádanka.

  • Vzorky jsou přepravovány v uzavřených zkumavkách, které jsou vloženy do stojánku nebo přepravního kontejneru tak, aby během přepravy vzorku do laboratoře nemohlo dojít k rozlití, potřísnění biologickým materiálem nebo jinému znehodnocení vzorku.

 

OKB a všechny spolupracující subjekty jsou povinny tyto pokyny aplikovat v plném rozsahu.


 

[ příprava pacienta před vyšetřením ]

 

Základní pokyny pro pacienty

 

Odběr nalačno

Odběr venózní krve se provádí většinou ráno, obvykle nalačno.

Pacient je poučen, že odpoledne a večer před odběrem má vynechat tučná jídla. Pokud lze vynechat léky, má je pacient vynechat 3 dny před odběrem. Jinak nutno uvést podávané léky na průvodce. Ráno před odběrem nemá trpět žízní. Je vhodné, napije-li se pacient před odběrem 1/4 l neslazeného čaje (černý, ovocný…) nebo vody.

Ranní moč

Střední proud moče po omytí zevního genitálu.

Zkumavku označit nálepkou se jménem a celým rodným číslem.

Sběr moče

Pacient musí být seznámen s technickým postupem při sběru moče.

Během sběru moče je nutné dosáhnout dostatečného objemu moče vhodným a rovnoměrným příjmem tekutin. Za vhodný se považuje takový příjem tekutin, aby se dosáhlo 1500 - 2000 ml moče u dospělého za 24 hodin. To znamená, že na každých 6 hodin sběru moče (kromě noci) vypije pacient asi 3/4 litru tekutin (voda nebo minerální voda).

Stolice na okultní krvácení

3 dny dieta bez masa, bez krevních výrobků, zeleniny a ovoce (křen, květák, brokolice, fazole, banány, jablka, grepy, pomeranče, červená řepa, houby, ředkve), bez preparátů s obsahem vitamínu C, léků (zejména s obsahem železa a nesteroidní antirevmatika, acetylsalicylová kyselina zejména v kombinaci s alkoholem). Je nutné vyloučit krvácení z nosu, po extrakci zubu, z dásní, hemoroidů, nevyšetřuje se během a těsně po menzes. Odběr vzorků stolice jednorázový nebo po 3 následující dny.

  

Podrobné aktuální pokyny pro pacienty i pro zdravotníky k vytištění jsou  k dispozici zde.


 

[ množství vzorku ]

 

Doporučené množství plné krve nebo moče při primárním odběru

 

Klinická biochemie (pro 20 až 25 rutinních analytů)

4 až 5 ml krve

Speciální analyty (imunostanovení - hormony)

Vždy 1 ml krve pro každé 3 až 4 stanovované analyty

Krevní plyny (arteriální či venózní krev)

1 ml krve

Hematologie

2 ml EDTA krve

Hemokoagulace rutinní

1 nebo 2 ml citrátové krve – nutné dodržení poměru krve a citrátu

Trombofilní markery

(hemokoagulace speciální)

9 ml citrátové krve - nutné dodržení poměru krve a citrátu

Moč (chemické a morfologické vyšetření)

10 ml (u malých dětí 5 ml)

 

Množství krve pro metody prováděné z nesrážlivé krve se řídí nutností dodržení poměru krve a protisrážlivého činidla. Při použití vakuových systémů je správný objem zajištěn. Při odběru pístovým způsobem je nutné dodržet pokyn výrobce o množství vzorku - na zkumavce ryska, po kterou má být naplněna.
 

[ odběrový materiál poskytovaný laboratoří]

Vacuette 8 ml, gel (červená, sérum)

Vacuette 4 ml, gel (červená, sérum)

Vacuette 2 ml (fialová, KO)

Vacuette 2 ml (modrá, koagulace)

Vacuette 2 ml (šedá, glykémie)

Vacuette 2 ml (červená, krevní sk.)

Vacuette 2 ml (černá, sedimentace)

Kalibrované kapiláry (sedimentace)

Eppendorf zkum., NaF

(1,5 ml, prst, glykémie)

Kapilára (glykémie, prst)

Zkumavka (moč, kónické dno)

Zkumavka na vyš. biochemie z prstu

Zkumavka na vyš. KO z prstu

Jehla pro odběr z prstu (pouze diabetologové)

Tapval (červená, biochemie, děti)

Tapval (fialová, KO, děti)

Tapval (modrá, koagulace, děti)

Jehla dvouhrotá černá (22G x 1½“)

Jehla dvouhrotá zelená (21G x 1½“)

Jehla dvouhrotá žlutá (20G x 1½“)

Držák jehly automatický

Držák jehly základní

 

[ vyplnění žádanky a označení odběrové nádobky ]

 

Nezbytnou identifikaci pacienta na žádance tvoří nejméně:

  • číslo pojištěnce (rodné číslo), (u cizinců jiná jednoznačná identifikace), novorozencům je přiřazeno generované číslo,

  • příjmení a jméno,

  • kód zdravotní pojišťovny,

  • IČZ odesílajícího lékaře nebo pracoviště (na razítku, podle pasportizace příslušného zdravotnického pracoviště), kontakt

  • základní diagnóza (kódem MKN-10, podle platné Metodiky pro pořizování a předávání dokladů VZP ČR).

  • pro speciální vyšetření ze střádané moče je nutné uvést diurézu, eventuálně výšku a váhu pacienta

  • datum a čas odběru vzorku

  • pro vyšetření požadované statim nebo během pohotovostní služby je nutný údaj o telefonním čísle, na který se výsledek hlásí

  • identifikace osoby provádějící odběr (podpis)

  • v případě podezření na onemocnění, které dle zákona 195/2005 Sb. podléhá povinnému hlášení, uveďte na druhou stranu žádanky adresu pobytu pacienta, datum prvních příznaků onemocnění a druh a počátek léčby. Přední stranu žádanky zřetelně označte.

 

Identifikace novorozence

Vyšetření krve novorozence se nesmí požadovat na žádance s identifikačními údaji matky! Na žádance pro novorozence musí být uvedeno jeho rodné číslo, pokud není známo, pak maximální množství známých údajů, nejméně však datum narození a příjmení, případně označení A, B u dvojčat.

 

Identifikace pacienta na biologickém materiálu

Nezbytnou identifikaci biologického materiálu tvoří nejméně příjmení pacienta a číslo pojištěnce (rodné číslo) nebo alespoň rok narození. Při sledování analytu v čase je nutné označit časovou posloupnost (římským číslem apod.) testech. Pokud je nádoba s biologickým materiálem označena z uvedených povinných identifikačních znaků pouze jménem pacienta, laboratoř ji může přijmout za předpokladu, že je jednoznačně připojena k žádance s kompletní identifikací pacienta (přilepením, v uzavřeném obalu a podobně). Výjimku tvoří nemocní, u nichž není kompletní identifikace k dispozici (neznámé osoby nebo osoby, u nichž jsou k dispozici povinné identifikační znaky jen v částečném rozsahu). Odesílající oddělení je povinno srozumitelně o této skutečnosti informovat laboratoř a zajistit nezaměnitelnost biologického materiálu a dokumentace. Jiný způsob označení biologického materiálu se nepřipouští, resp. je důvodem pro odmítnutí.

 

 

[ odběr krve ze žíly ]

 

Příprava pacienta

Příprava pacienta záleží především na spektru laboratorních vyšetření které budou analyzovány. Standardní odběr se provádí většinou v ranních hodinách nalačno, obsah některých látek v krvi během dne kolísá. Pacienta je dobré poučit, že večer před odběrem nemá konzumovat tučná jídla. Pokud lze vysadit podávání léků, má je nemocný vynechat 24-72 hodin před odběrem, nemá kouřit, pít černou kávu a alkoholické nápoje. Vyšetřovaný nemá ani trpět žízní. Je vhodné, napije-li se před odběrem neslazeného čaje. Pro vybraná vyšetření jsou zvláštní pokyny uvedeny v laboratorní příručce nebo je lze vyžádat v laboratoři.


Místo odběru

K odběrům krve se používají povrchové žíly horních končetin.

Nejčastěji venepunkci provádíme v oblasti předloktí, protože je tam snadný přístup a lze zde provádět odběr i opakovaně. Pro odběr upřednostňujeme střední kubitální žílu, protože je nejstabilnější, nachází se blízko povrchu a pokožka je nad ní nejméně citlivá.


Odběr krve

Při provádění venepunkce je důležité pacientovi zabezpečit pohodlí. Krev je vhodné odebírat vsedě, pacient má být před odběrem asi 30 minut v klidovém režimu. Pokud se jedná o ležícího pacienta, je vhodné končetinu podložit polštářem. Dovolí-li to stav pacienta, natáhneme mu ruku vpřed, aby žíly vystoupily blíže k povrchu. Pak je nutné vyznačit na žádanku polohu pacienta při odběru, protože tělesná poloha značně ovlivňuje hodnoty vysokomolekulárních látek, jako jsou bílkoviny, lipidy, enzymy. Naopak u vyšetřovaných vstoje vede fyzická námaha ke změnám látek podílejících se na energetickém metabolismu (glukóza, triacylglyceroly, laktát), dochází k zahuštění makromolekulových látek, zvyšuje aktivitu CK, AST a kreatininu a naopak snižuje hladinu tyroxinu. Pokud odběr provádíme z centrální kanyly, kde je napojena infuze, je nutné ji odpojit nejméně na 5-10 minut, aby se tekutina rozptýlila v krevním oběhu. Po odběru musí být neprodleně přísun tekutin obnoven. V takovém případě je nutné vyznačit na žádance způsob odběru.


Pracovní postup při žilním odběru krve by měl být následující:

1.       Příprava materiálu a příslušné dokumentace zejména s ohledem na prevenci záměny vzorků

2.       Kontrola identifikace pacienta dostupným způsobem

3.       Ověření dodržení potřebných dietních omezení před odběrem

4.       Kontrola dostupnosti všech pomůcek potřebných pro odběr

5.       Seznámení pacienta s postupem odběru

6.       Zajištění vhodné polohy paže

7.       Kontrola identifikačních údajů na zkumavkách, bezprostředně před odběrem se musí zkontrolovat kvalita jehly (neporušený obal=sterilita), stříkaček, zkumavek

8.       U zdravých lidí není nutné použít škrtidlo, protože žíly jsou dobře viditelné a hmatatelné, postačí mít paži svěšenou dolů. Použijeme-li škrtidlo, mělo by být kvalitní, aby se s jeho pomocí dosáhlo dostatečného utažení, které umožní přeplnění žíly. Škrtidlo by nemělo být zataženo déle než jednu minutu a po nabodnutí žíly bychom měli škrtidlo uvolnit, abychom neodebírali stojící, ale volně proudící krev. Pacienta nikdy nenecháváme dlouho cvičit se zataženým škrtidlem, nevhodné je rovněž sevření pěsti a pumpování, které vedou k mírné změně výsledků, např. draslíku

9.       Dezinfikujeme místo vpichu doporučeným prostředkem a kůži necháme oschnout

10.   Provedeme venepunkci dle typu odběrového systému:

11.   Ukončíme venepunkci  - po vyjmutí jehly ze žíly přiložíme tampon, který si pacient přitlačí alespoň na dobu 60 sekund, aby se zabránilo vzniku hematomu. Pacient by během této doby neměl paži ohýbat, aby se žíla nepohnula a krev nevytekla mimo a nezpůsobila vznik podlitiny. Místo by se mělo potom zkontrolovat a nechat buď otevřené nebo zakrýt náplastí. V případě nevolnosti pacienta uložíme do vodorovné polohy, zvedneme dolní končetiny nad úroveň těla, na čelo dáme studený obklad, zajistíme přístup čerstvého vzduchu, pacienta sledujeme.

12.   Bezprostředně po odběru je nutné bezpečně zlikvidovat jehly. S jehlami se nijak nemanipuluje ani se neodstraňují z jednorázových stříkaček. Stříkačka s nasazenou jehlou se umístí do kontejneru (viz "Přístroje a pomůcky"). Při všech operacích s jehlami je nutné vyloučit poranění.

 


 

Pořadí odběrových zkumavek Vacuette:

 

Barevný kód

Typ preparace

Získávaný materiál

Počet promíchání po odběru

modrá

Natrium citrát

Plazma

3-4

černá

Natrium citrát

Plná krev

8-10

červená

Aktivátor srážení

Sérum

5-6

červená

Aktivátor srážení Separační gel

Sérum

5-6

zelená

Heparin

Plazma

8-10

fialová

EDTA

Plná krev

8-10

červená

Bez preparace

Sérum

8-10

šedá

NaF, EDTA

Plazma

8-10


 

[ odběr moče pro biochemické vyšetření ]

 

Pomůcky

Zkumavka bez preparace, sběrná nádoba pro sbíranou moč

 

Provedení odběru

Moč k vyšetření se odesílá čerstvá, na sediment nejlépe první ranní moč ze středního proudu. Vyšetření ze sbírané moče – sběry moče pro bilanční sledování (ionty, urea, kreatinin, clearence atd.) jsou vždy náročné na přesný sběr moče. Sbíranou moč je vždy nutné sbírat do čisté sběrné nádoby důkladně vymyté horkou vodou a uložit na chladném místě.

 

Sběr moči

U tohoto vyšetření je nutno poučit pacienta, jak bude sběr probíhat. V hodinu začátku sběru (zpravidla ráno) se  pacient vymočí mimo sběrnou nádobu. Potom po celou dobu (tj. 24 hodin) nemocný močí do sběrné nádoby (včetně ranní moči na konci sběrného období, tj. druhý den). Je důležité připomenout nutnost vymočení do sběrné nádoby před stolicí, aby se zamezilo nekontrolované ztrátě moče mimo sběrnou nádobu. Celý objem moče se změří (je vhodné si sběrnou nádobu předem označit ryskami).

Veškerá nasbíraná moč se důkladně promíchá a odlije se cca 10 ml moče do zkumavky, uzavře, označí jménem a rodným číslem pacienta a s řádně vyplněnou žádankou se doručí do laboratoře.

 

Není vhodný sběr moči u žen při menstruaci ani těsně před a po ní.

Chybný sběr moče značně znehodnocuje kvalitu vyšetření.

 

 

[ likvidace použitého odběrového materiálu ]

 

Veškerý odběrový materiál je nutné považovat za infekční. Za bezpečnou likvidaci odpovídá odběrový pracovník, který postupuje v souladu s platnou legislativou. Bezprostředně po odběru je nutné v souladu s hygienickými předpisy zneškodnit kontaminované jednorázové pomůcky k odběru, především jehly.


 

[ transport vzorků ]

 

Svoz biologického materiálu od ambulantních lékařů je prováděn tak, aby byly dodrženy časové i teplotní limity pro stabilitu analytů. V příjmové laboratoři OKB je dovezený materiál pro biochemická, imunologická a hematologická vyšetření postupně přijímán, označen a tříděn pro další preanalytické úpravy (centrifugace krve, alkalizace-acidifikace moče, atd.) nebo analýzy.

 

Transport primárních vzorků z lůžkových oddělení nemocnice si zajišťují oddělení sama, pro přenos odebraného materiálu vydává laboratoř plastové stojánky.

 

Další potřebné informace jsou uvedeny v přehledu vyšetření.

 

Materiál pro všechna statimová vyšetření je nutno předat službě OKB osobně.

 

Zkumavky s materiálem musí být zasílány uzavřené, co nejdříve po odběru. Vzorky jsou dopravovány v uzavíratelných temperovaných termoboxech, které vzorky biologického materiálu chrání před vlivem okolní teploty.

U citlivých analýz je nutné dodržet maximální časy stability, vzorky doručené po jejím uplynutí nebudou analyzovány. Při plánování času odběru pacienta před svozem vzorků je nutné počítat s rezervou pro dopravu a příjem vzorku na OKB.

 

Zajišťovaný svoz biologického materiálu

Svoz biologického materiálu je v pracovních dnech zajišťován pro ordinace lékařů v Plzni a jejím okolí a v regionech Rokycany, Horšovský Týn a Domažlice. Svoz zajišťují vozy dle vypracovaných pravidelných tras.

Harmonogram svozu je sestaven tak, aby pracovník svozu minimálně každé dvě hodiny předával vzorky do příjmové laboratoře.

 

Všechny změny v ordinačních hodinách, případně další požadavky na svoz materiálu mohou lékaři nahlásit na telefonním čísle 377 182 365 (centrální příjem OKB).

Na centrální pracoviště OKB je dopraven veškerý biologický materiál předaný v těchto ordinacích. Materiál pro OKB dodaný do 11:00 hodin je zpracován v den odběru, výsledky biochemických a hematologických vyšetření jsou distribuovány lékařům prostřednictvím svozu následující svozový den. Svozem je zajištěno i dodání požadovaných odběrových potřeb a požadavkových listů.

 

Firma zajišťující svoz je odesílatelem materiálu informována o povaze materiálu a podmínkách pro jeho transport. Podmínky jsou v souladu s preanalytickými požadavky.

 
 

[ laboratorní zprávy ]

 

Laboratorní výsledky se vydávají v tištěné nebo elektronické podobě.

 

Výstup z Laboratorního informačního systému (LIS) obsahuje:

  • identifikaci laboratoře

  • jednoznačnou identifikaci pacienta – jméno,příjmení, datum narození, rodné číslo (u cizinců – číslo pojištěnce), diagnóza

  • identifikaci žadatele – jméno, IČZ (oddělení v rámci MN Privamed)

  • datum a čas odběru primárního vzorku (pokud jsou dostupné a jsou významné v péči o pacienta)

  • datum a čas přijetí vzorku laboratoří

  • datum a čas vydání výsledkového listu, jméno operátora

  • druh primárního vzorku – je patrný z názvu vyšetření (S-sérum, U-moč, P-plazma, K-plná krev)

  • název vyšetření

  • jednotky výsledku (v hodnotách SI a doporučení odborných společností)

  • biologická referenční rozmezní (jsou-li stanovena)

  • komentář pro možnost dalších poznámek (k odběru, interferencím a kvalitě vyšetřovaného materiálu a podobně)

  • identifikace osoby, která autorizovala výsledky (uvolnila, schválila)

 

Výsledky jsou dostupné v databázi LIS.


 

[ formy výsledků a dostupnost vyšetření ]

 

[ hlášení výsledků a předávání výsledkových listů ]

 Výsledky se nesdělují nezdravotnickým pracovníkům (uklízečky, sanitářky), zaměstnavatelům pacienta, dalším nezdravotnickým orgánům a organizacím a pacientům. Jedinou výjimku tvoří hlášení glykémií pacientům nebo rodičům diabetických dětí a hlášení hodnoty protrombinového času (INR) pacientům.

 

[ vydávání výsledkových listů pacientům ]

Pacientům se jejich výsledkové listy předávají, pokud jsou splněny tyto podmínky:

  • na požadavkovém listu je lékařem písemně uvedeno, že výsledkový list si osobně vyzvedne pacient

  • pokud na žádance chybí  označení „osobně”, pracovník laboratoře dotazem u lékaře ověří, že výsledkový list lze pacientovi vydat

  • jedná se o pacienta, který je často monitorován (koagulace, děti s diabetem I. typu)

  • pacient nebo jeho zákonný zástupce (rodinný příslušník) se prokáže průkazem totožnosti (tj. průkaz s fotografií vydaný státní správou)

  • Pokud byly splněny podmínky pro vydání výsledkového listu, vydávají se v uzavřené obálce nebo přeložené a sešité sponkami.

 

[ telefonování výsledků ]

 Výsledky statimových vyšetření a výsledky během pohotovostní služby se telefonují vždy ordinujícímu lékaři nebo sestře.

 

Telefonování výsledku plánovaného glykemického profilu se provádí sumárně pro všechny pacienty oddělení.

 

Patologické výsledky se telefonují podle seznamu patologických výsledků podléhajících hlášení.

 

Pracovník OKB zaznamená tato hlášení do LIS.

 

Výsledky vyšetření prováděných v pohotovostní službě hlášené telefonicky je nutné považovat za předběžné. Konečné výsledky, zkontrolované oprávněným VŠ pracovníkem, jsou tištěny následující pracovní den. Totéž platí pro výsledky vyšetření požadované v režimu STATIM, za konečný výsledek je považována tištěná zpráva zkontrolovaná oprávněným VŠ pracovníkem.

 

[ dostupnost vyšetření ]

(čas od dodání do centrální laboratoře - Kotíkovská 17)

 

Statimová vyšetření (glukóza, kalium, natrium, chloridy, kalcium celk., fosfáty anorganické, pH a krevní plyny, bilirubin, ALT, AST, GMT, ALP, urea, kreatinin, laktát, cholinesteráza, amyláza, pankreatická amyláza, myoglobin, troponin I, albumin, protein celk., CK, CRP, BNP, digoxin, etanol, moč chemicky + sediment, screening drog (kvalitativně), krevní obraz, INR (Quick), aPTT, fibrinogen, trombinový čas, D_dimer) jsou provedena ihned a výsledek je dodán do 120 minut od doručení vzorku do centrální laboratoře.

 

Uvedené časy jsou platné pro cca 90 % vyšetření. U ostatních si laboratoř vyhrazuje delší čas na zpracování (nutnost opakovat měření, nenadálé technické problémy apod.). Vždy jsou ale vzorky neprodleně zpracovány.

 

Dostupnost vyšetření při rutinním provozu (pracovní dny)

Výsledky většiny vyšetření jsou dostupné nejpozději do 24 hodin od doručení vzorku do laboratoře.

 

Dostupnost vyšetření, která neprovádíme denně

ELFO séra - dvakrát týdně

Autoprotilátky, protilátky při celiakii, spec. IgE apod. vyšetření (viz imunologická žádanka) – nejpozději do 30 dnů.


 

[ hlášení výsledků v kritických intervalech ]

 

Výrazně patologické výsledky se telefonují podle následujícího seznamu bez ohledu na to, zda bylo vyšetření provedeno ve statimovém nebo rutinním režimu. Hlášení se zaznamenává do LIS.

 

Při překročení kritických mezí  u uvedených vyšetření budou tyto hodnoty automaticky hlášeny a to hlavně v případech prvního záchytu. Překročení kritických hodnot se nebude hlásit u pacientů, kde je překročení hodnot trvalého charakteru a opakuje se.

 

Dále se hlásí podezření na záměnu vzorku, preanalytickou chybu.

 

stanovení

jednotky

nižší než

vyšší než

pH

-

7,00

7,60

pCO2

kPa

2,5

10,0

pO2

kPa

7,0

-

ALT

μkat/l

-

10,0

AST

μkat/l

-

10,0

amyláza

μkat/l

-

10,0

bilirubin

umol/l

-

200

CK

μkat/l

-

20,0

digoxin

μg/l

-

3,0

glukóza

mmol/l

2,5

25,0

Na

mmol/l

120

155

K

mmol/l

3,0

6,5

Ca

mmol/l

1,5

3

P

mmol/l

0,5

3

kreatinin

μmol/l

-

400

urea

mmol/l

-

dospělí 40,0

děti 20,0

troponin

μg/l

-

1,0

hemoglobin

g/l

80

-

leuko

x 109/l

2

25

trombo

x 1012/l

30

-

aPTT

ratio

-

6,0

INR

-

-

5

D_dimer

mg/l FEU

-

20

anti-proteináza 3

-

-

1

 

Veškeré výsledky (hlášené telefonicky) jsou tištěny a standardním způsobem předávány ordinujícímu lékaři.


 

[ změny výsledků a nálezů ]

 

Oprava identifikace pacienta

Opravou identifikace pacienta se rozumí oprava rodného čísla, změna pojišťovny a změna nebo významná oprava příjmení a jména pacientů před odesláním výsledkového listu. Oprava se rovněž týká všech změn příjmení (vdané ženy apod.).

 

Chybné výsledky je nutno  ihned opravit  po zjištění.

 

Mohou nastat tyto situace:

  • Chyba byla  zjištěna  při kontrole výsledků před jejich vydáním, výsledek ještě nebyl propuštěn z laboratoře: nutno výsledek analýzy vymazat v LIS, zopakovat analýzu. Potom celé  znovu zkontrolovat  zaměstnancem odpovědným za vydávání výsledků a pak teprve uvolnit  k vydání. Primární hodnota vyšetření je dohledaná v tisku nebo v paměti z analyzátoru.

  • Chyba byla zjištěna  až po vydání výsledku z laboratoře (buď zaměstnanci laboratoře nebo  ordinujícím nebo ošetřujícím lékařem). Analýzu nutno zopakovat (s ohledem na stabilitu analytů) a opravit chybný výsledek  v LIS, do komentáře popsat a zřetelně označit původní chybný výsledek. Neshoda je zapsána do Sešitu stížností s odkazem na Záznam o neshodě.

 

O chybě, která se dostala na oddělení musí být neprodleně informován lékař daného oddělení. V pracovní době toto vyřizuje  oprávněný VŠ pracovník, v PS službu konající laborant. Za chybu se oddělení omluví.

 

[ řešení stížností ]

 

Kromě drobných připomínek k práci laboratoře, které přijímá, okamžitě řeší a následně informuje svého nadřízeného kterýkoli pracovník laboratoře, je vyřizování stížností věcí vedoucího laboratoře a/nebo vedoucího laboranta. Oba pracovníci se o vyřizování stížností vzájemně informují.

 

Postup pro řešení stížností

Stížnosti na služby OKB je oprávněn přijímat pracovník laboratoře, který stížnost zaeviduje a předá k vyřízení oprávněnému VŠ pracovníkovi.

 

Způsob podání stížností a připomínek:

·         Písemně (dopis, e-mail)

·         Ústně (telefonicky)

 

Termíny řešení stížností (pokud není stížnost řešena ihned)

Termín na vyřízení stížnosti je 30 dnů; v tomto termínu oznámí odpovědný pracovník zákazníkovi výsledek šetření

V případě, že není možné stížnost vyřešit v daných termínech, odpovědný pracovník oznámí tuto skutečnost stěžovateli s uvedením data konečného rozhodnutí

 

TOPlist

Otázky nebo komentář k webu můžete zaslat na adresu jpanek@privamed.cz, MSchubert@seznam.cz.
Datum poslední aktualizace: čtvrtek, 15. srpna, 2013